torsdag 20 augusti 2015

Störningsträning

Idag var vi på klubben efter att Sofia tagit ett så himla bra initiativ till att träna med störning. Vi var 4 ekipage (plus en husse) som turades om medan de andra hjälpte till att störa på det sätt hundarna behövde. I första svängen var Myzaq otroligt berörd av att det stod folk på planen. Dessutom fick han nåt skräp i örat så han påverkades av det också och fick gå och vila. 

Medan de andra tränade agerade jag och Miqro störning till dom medan Myzaq vilade. När det var Daisys tur att gå in på planen passade jag på att träna Myzaq lite till. Daisy är nämligen en stor, svart och yvig hund som rör sig snabbt vilket Myzaq tycker är läskigt. Vi satte oss på behörigt avstånd medan jag matade honom med godis. Dagen till ära hade jag köpt böcklingpastej vilket tydligen var gott. Fortfarande inte megagott (jag letar det godaste godiset) men tillräckligt gott för att kunna göra enkla övningar fast Daisy körde agility på samma plan. Sitt, spinn, backa och tass gick bra men lägga sig ville han inte. Han gjorde det någon enstaka gång men oftast inte alls så målet är att han ska kunna göra det i den typen av situation.

När det sedan blev Myzaqs tur att köra agility igen var han mycket, mycket piggare. Han hade bra fart och sög på hindren. Ena tunneln var lite läskig idag och han ville inte gärna gå in i den men annars var han jätteduktig och följde mig fint trots att det stod folk på planen. När vi kom i mål ville han ha böcklingpastej innan han hoppade upp i min famn och det ser jag som positivt :)

Fortsatt träning för Myzaq blir:
1) Att hitta en godisbelöning som funkar
2) Att han ska ta kampbelöning på olika ställen
3) Att han ska klara av att hoppa hinder trots att det står folk på planen
4) Hindersäkerhet

Hur ska jag då träna det här? 
1) Fortsätta testa olika belöningar och se om jag hittar någon belöning som han tar även när han blir osäker. Ska testa saker som luktar mycket tänkte jag. Imorgon ska jag testa leverpastej. Andra planer är blodpudding, rökt skinka, gott kött, kanske inälvor av något slag. Har du något bra tips på belöning som ingen hund kan motstå så tar jag gärna emot!

2) Flytta belöningen successivt. Belöna mycket inne hemma, flytta ut den på loftgången och balkongen, parkeringen, ställen där han är trygg osv. Han HAR kampat med mig på lilla planen på klubben så jag måste fånga honom i "rätt mode" och belöna honom på olika ställen för att så småningom ta in kampbelöningen på agilityplanen.

3) Fortsätta störningsträning när folk vill hjälpa till att vara störning. Ta några hinder och sen belöna medan han tycker att det är roligt. Göra småsaker när det är folk runt omkring så att han kan fokusera på mig även när det händer annat. Små, korta pass och fokusera på belöning och att vara rolig.

4) Träna olika hinder; tunnlar, däcket, balansbom, slalom, platten och gungan är de hinder vi behöver belöna upp och bli säkra på. Balansbommen är kul men blev lite läskig efter att han provat på gungan så jag tror att vi behöver träna in gungan i lugn och fin takt innan vi ger oss på den nästa gång så att han inte blir rädd för den. 

Det känns som att jag har en träningsplan för Myzaq :) Nu gäller det bara att jag kan komma ihåg att följa den. Han HAR potential men han behöver övervinna sin osäkerhet först....




Bilder från tisdagens KM. Fotograf: Susanna Sandberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar