onsdag 3 juni 2015

Rallylydnad

I ett försök att strukturera upp träningen med hundarna påbörjar jag här en träningsdagbok. Här tänkte jag försöka skriva vad vi tränar på och hur vi ska gå vidare. Förhoppningsvis ser jag då lättare vad vi ska träna och kommer framåt på ett bättre sätt. I rally ska Miqro träna inför fortsättningsklassen och Myzaq inför att starta i nybörjarklass. Här är vad respektive hund behöver träna på för att det ska sitta tävlingssäkert:

Miqro
Sitt framför utan att sitta snett
Sitt fot varje gång matte stannar om inget annat sägs
Sitt, stå utan att trampa omkring
Sitt, helt om höger, framåt har vi aldrig testat
Sitt, helt om vänster, framåt har vi aldrig testat
Sitt, lämna, sväng höger, 1 steg, kalla in, sitt och vara stabil i att sitta kvar
Sitt, stå, gå runt utan att resa sig
Sväng höger, sitt utan att sitta framför mig
Sväng vänster, sitt har vi aldrig testat
Sitt, sväng höger, 1 steg, sitt har vi aldrig testat
Sitt, sväng vänster, 1 steg, sitt har vi aldrig testat
Sidosteg till vänster har vi aldrig testat
Sitt, lämna, sväng vänster, 1 steg, kalla in, sitt utan att vara orolig att jag ska kliva på honom
Sitt, sidosteg vänster, sitt utan att flyga ifrån mig

Myzaq
Ligg vid sidan, börja med att befästa ligg
Svängar åt alla håll, fotposition
Sitt framför utan att sitta snett
Sidosteg, fotposition
Läggande under gång blir ett senare projekt
Helt om, hund bakom. Är han följsam?
Sitt, gå runt utan att resa sig
Ligg, gå runt och lita på att det är okej att ligga kvar
Sitt, stå. Träna på stå separat

Så nog har vi lite att göra. Det är bara att sätta igång och börja träna. Känner mig taggad för båda hundarna verkar tycka att rally är kul :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar