fredag 5 juni 2015

Första strukturerade träningspasset

Äntligen har jag kört ett strukturerat träningspass ensam med mina hundar! Det har nog aldrig hänt innan tror jag. Jag känner mig mycket nöjd och hundarna verkade glada och nöjda (eller Miqro blir ju aldrig nöjd...) Jag körde korta pass så att de inte hann tröttna och båda tyckte verkligen att det var kul. Jag trodde rally skulle vara för "långsamt" för Myzaq men han verkar faktiskt tycka att det är kul :)

Miqro fick träna på:
* Sitta fot vilket funkade ovanligt bra! Trots att jag körde ett läggande under gång satte han sig när vi stannade efter det. 
* Sitt, stå men han hade helt glömt bort kommandot "stå" idag. Han mer eller mindre bara rättade till sin fotposition och tyckte att han var duktig. De få gångerna han ställde sig ställde han sig i 90 graders vinkel med ena tassen på min fot... Bara att nöta vidare med "stå" alltså...
* Alla varianter av svängar med och utan lämnande. Vi tragglade lite med lämningarna ett tag men efter att jag gått tillbaka och belönat istället för att kalla in några gånger satt han snällt kvar. 
* Sitt, sidosteg vänster, sitt vilket funkade förvånansvärt bra. Han har lite svårt att flytta på sig utan att jag petar på honom så den behöver vi träna mer på.

Jag känner mig väldigt nöjd med Miqro och det känns som att vi borde klara av fortsättningsklassen, om han nu bara lär sig vad "stå" betyder.... Det är ju fortfarande lite svajigt och han vill lite för mycket ibland och har lite bråttom men det blir bättre och bättre och jag ser fram emot fortsatt träning samt tävling på söndag :)

Myzaq fick träna på:
* Fotposition vilket börjar sitta riktigt bra. Vi leker fortfarande mycket och jag visar med tecken men han går in rätt fint för det mesta även om han skuttar lite :) Han har fantastisk position i fotgåendet!!
* Sitt, ligg en gång och det funkade och resulterade i massor av beröm för ligg brukar vara svårt.
* Svängar åt både höger och vänster. Höger går bra men vänster är svårt eftersom han inte har nån vidare bakdelskontroll så den kan vi träna separat. Dock följer han med mig runt, även om det inte är supersnyggt :)
* Sidosteg höger var inga problem utan han följde med fint i sin fotposition.

Med tanke på att Myzaq nästan aldrig tränat rally är jag mycket imponerad och stolt över honom. Vi tränar vidare så kanske det blir en nybörjarstart för honom innan vintern kommer :)

Innan vi åkte hem gick Myzaq och jag in på agilityplanen och lekte lite. Agility har varit läskigt så vi har fokuserat på att leka det senaste och inte tränat i princip alls. Nu hoppade han hinder på largehöjd... Jag var på väg att sänka men han flög över så han fick hoppa några hinder på den höjden :) Det tyckte han var kul! Sen sprang han glatt genom några tunnlar också. Då var matte lycklig! Och så sprang vi över A-hindret fram och tillbaka, fram och tillbaka och försökte få honom att trampa på kontaktfältet på vägen ner. Det var inte det lättaste så där behöver jag verkligen jobba på nåt smart sätt om vi ska klara några kontaktfält framöver... Men, som sagt, vi har kul just nu och det hade vi verkligen idag den korta stunden vi var inne på banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar